تبلیغات
گرافیکی , عکس گرافیکی , عکس های گرافیکی , سایت گرافیکی, طراحی گرافیکی , وکتور گرافیکی, سایت گرافیک , طراحی گرافیک , انجمن گرافیک, گرافیک دانلود, گرافیکی دانلود ,
تبلیغات;

مرتبه
تاریخ : دوشنبه 22 اسفند 1390

طراحی گرافیک صرفاً طراحی نشانه و پوستر نیست. این که فکر می کنیم پوستر در درجه ی با اهمیت تری از مثلاً گرافیک محیطی است و در نمایشگاه ها و بینال ها تا آنجا پیش می رویم که بخش بسیار زیادی را به پوستر اختصاص می دهیم و سایر مقوله های گرافیک را در اولویت های بعدی قرار می دهیم، کمی از فرهیختگی به دور است. تمام زیر مجموعه های گرافیک هر کدام درجای خود اهمیت خاص خود را دارند و درجه بندی میزان اهمیت آن ها، کاملاً بی مورد است. اگر تاریخ مصرف دیدن یک پوستر چندین روز است، در عوض تابلوها و گرافیک محیطی برای سالیان زیادی در جای خود باقی خواهند ماند و ما را مجبور می سازندکه هر روز برای سال ها آن ها را نظاره گر باشیم. و این که تا چه اندازه از دیدن آن ها لذت می بریم، یا آن ها را با بی رغبتی تحمل می کنیم را به داوری می گذارم.
متأسفانه همان بی مهری ای که جامعه ی گرافیک نسبت به « طراحی تابلو » دارد، درجامعه ی معماران نیز دیده می شود. از دید یک معمار، پایان کار یک ساختمان هنگامی است که ساخت و سازها تمام شده است. در جوامع پیش رفته تر، اصولاً طراحی تابلو یا مجموعه تابلوها بر روی نمای یک ساختمان، آخرین وظیفه رسمی یک معمار است که باید با همکاری یک گرافیست آن را به انجام برساند و جای خاصی را در نمای ساخمان برای تابلوها و ابعاد آن در نظر بگیرد.
در این جا کم تر معماری را سراغ دارید که در این مرحله یعنی طراحی تابلو، نظارت مستقیم داشته باشد و این کار را به اتمام برساند.
اگر می پذیرید که معماری هم مانند گرافیک زیر مجموعه ای دارد که همه ی آن ها هم دارای اهمیت هستند، یکی از آن زیر مجموعه ها طراحی تابلواست که بر بدنه ی ساختمان یا قسمت های داخلی خود نمایی می کند و اهمیت آن از ساخت اسکلت فلزی یا تأسیسات هیچ کمتر نیست. یک معمار و گرافیست قابل با همکاری هم و با در نظرگرفتن کارکرد ساختمان ( یک بیمارستان یا یک مدرسه ) ، جنسیت مصالح به کار رفته در ساختمان، تابلو یا تابلوهایی را طراحی می کنند که هم معرف شخصیت ساختمان و هم سازندگان آن است.
متأسفانه در نبود همکاری گرافیست و معمار در طراحی تابلو، کار به دست تابلوساز افتاده است. اگر بتوانیم به این توافق برسیم که طراحی تابلو از ساخت تابلو جدات است، آن وقت به این نتیجه خواهیم رسید که کار یک گرافیست با یک تابلوساز تفاوت دارد. در اینجا حرفه ی تابلوسازی و طراحی تابلو در هم ادغام شده و تابلوسازها هر دو کار را انجام می دهند، در صورتی که هیچ دانشی در مورد طراحی گرافیک تابلو ندارند. تابلوسازی نوعی حرفه و مهارت فنی است که با ساخت و ساز و ماتریال سر و کار دارد و از طراحی کاملاً جدا است.
اما هنگامی که تابلوساز هر دو وظیفه ( طراحی و ساخت ) را به عهده می گیرد، متأسفانه نتیجه بسیار اسف بار است، که نمونه های آن را بر در و دیوار شهر مشاهده می کنیم. به جرأت می توان گفت به جز درصد کمی، بقیه ی موارد ساخت و طراحی تابلوهای شهری دارای مشکل است و همین معضلات نهایتاً باعث می شود که آن تابلو زیبا نباشد و کاربرد ( Function ) آن هم دچار اشکال باشد.
وقتی چیزی زیبا نباشد، حتماً زشت است و مجموع این زشتی ها، شهری پر از معابر و ساختمان های ناهنجار را به وجود می آورند و ما به عنوان نظاره گر و مصرف کننده، از بهداشت روانی سالمی برخوردار نخواهیم بود.
همان طور که حرفه ی یک آرشیتکت با یک برق کار و لوله کش ساختمانی تفاوت دارد، بر همین قیاس نیز باید بپذیریم که کار طراحگرافیست نیز از تابلوساز جدا است.

ساختمان ها و تابلوها

مشخصه های طراحی تابلو
1. اندازه ی تابلو
2. عوامل نوشتاری تابلو
3. عوامل تصویری تابلو
4 . ماتریال یا مواد به کار رفته در تابلو
5. ساخت و ساز تابلو
6. محل نصب و استقرار تابلو در ساختمان
7. نورپردازی تابلو
8. رنگ در تابلو

1. اندازه ی تابلو:
 قطع تابلو نسبت به هر سازه ی معماری بسیار متفاوت است و نمی توان استانداردی برای آن قائل شد . اگر برای سردر فروشگاهی تابلو طراحی می کنیم، معمولاً اندازه ی باریک و کشیده مناسب است. 
هنگامی که برای مراکز تفریحی مثل شهربازی یا سینما است، باید بزرگ و چشم گیر باشد .

اگر برای مؤسسات، ادارات و شرکت هاست، اندازه ی پلاک های فلزی مناسب است . 
اگر برای پشت بام ساختمان های مرتفع ساخته می شود، باید از نوع فونت ساده و بزرگ باشد.
اندازه های بسیار بزرگ برای تابلوهایی که ضروری به نظر نمی رسد صرفاً دیدگاهی سودجویانه است که از طرف تابلوسازها اعمال می شود، چون هر چه اندازه بیش تر باشد، از نظر محاسبه ی مالی گران تر تمام می شود و این فقط به نفع تابلوساز است و البته به ضرر منظر زیباسازی شهری .

2. عوامل نوشتاری : عموماً بیشتر سطح تابلوها را عوامل نوشتاری یا فونت تشکیل می دهد. نوشتار تابلو باید راحت خوانده شود و از طرح معما خودداری شود.
نوشتار باید درعین سادگی ، کوتاه باشد و از نوشته های طولانی و اضافی دوری کرد. آوردن نمادهای تبلیغاتی یا معرفی کالا، آدرس، تلفن و ... در تابلو غیر ضروری است .کارکرد تابلو در یک ساختمان یا بر سردر یک فروشگاه فقط معرفی آن محل است و نه چیز دیگر.
نوع فونت به کار رفته باید معرف کالا یا خدماتی باشد که توسط آن مؤسسه یا فروشگاه عرضه می شود. مسلماً فونتی که برای یک ابزار فروشی به کار می رود، با فونتی که برای یک آرایشگاه استفاده می شود، متفاوت است. دانش شناخت فونت و طراحی حروف از تخصص های گرافیک است و طراح باید آموزش دیده باشد. متأسفانه تابلوساز فاقد این تجربه و دانش است. اندازه ی فونت به کار رفته نسبت به فاصله ای که بیننده از آن دارد، در ارتباط مستقیم است.
یکی از استدلال های غلط درمورد اندازه ی نوشتار این است که فکر می کنند هر چه اندازه ی نوشته بزرگ تر باشد، بهتر خوانده می شود. این بدان می ماند که فکر کنیم هر چه بلندتر داد بزنیم، طرف مقابل ما بهتر خواهد شنید و به تبع حرف ما را بهتر خواهد فهمید!

. عوامل تصویری : معمولاً در طراحی اکثر تابلوها، عوامل تصویری نقش زیادی ندارند. مثلاً در فروشگاه ها و مغازه هایی که در طول یک پیاده رو قرار دارند، اکثراً از عوامل نوشتاری تشکیل شده است و به ندرت از تصویر استفاده می شود. اگر قرار است تصویر به کار رود، معمولاً از اشکال تصویرسازی شده (ClipArt) استفاده می کنند، نه از عکس واقعی 

در چند سال اخیر با فن آوری کامپیوتر + فتوشاپ + پلاتر + فلکسی فیس، متأسفانه اکثر تابلوها به صور چاپ شده و دارای تصویرهای اغلب نامناسب هستند و تابلوسازها، تابلو را با آگهی تبلیغاتی در یک مجله اشتباه گرفته اند. 

جاهایی که می توان از تصویر در تابلو استفاده کرد، اماکنی است مثل شهربازی ها، نمایشگاه ها ، بعضی رستوران ها ، فست فودها یا بستنی فروشی ها و ...
کیفیت تصاویر به کار برده شده در تابلو باید از نوع Clip Art یا تصویرسازی شده باشد؛ مانند تصاویر کارتونی بر بالای سردر یک شهربازی. 

به کار بردن تصاویر واقعی (Picture) بر روی تابلو هیچ زیبایی ای ندارد .

پیکتوگرام ها (Pictograms) موارد دیگری از عناصر تصویری هستند که بر روی تابلوهای راه نمای داخلی مثلاً در فرودگاه ها، ترمینال ها و ... آورده می شوند و درجای خود بسیار مناسب و ضروری هستند . 
4. ماتریال یا مواد به کار رفته در تابلو: بر خلاف سایر زیر مجموعه های گرافیک که معمولاً با چاپ و کاغذ و مقوا سرو کار دارد، طراحی تابلو با ساخت و ساز و موادی مانند فلز، چوب ، نئون، شیشه، سنگ، پلکسی ها، کاشی و ... انجام می شود.
بسته به نوع نمایی که بر روی آن تابلو نصب می شود، ماتریال ها می توانند تغییر کنند. به عنوان مثال وقتی که برای ساختمانی با نمای تمام شیشه ای می خواهیم تابلویی طراحی کنیم، چه ماتریالی بر روی آن مناسب خواهد بود؟
اگر بر روی زمینه ای از سنگ، قرار است تابلویی نصب شود، چه ماتریالی جالباست؟ تنوع ماتریال ها درحال حاضر بسیار زیاد است و ترکیب آن ها با یکدیگر و زمینه ای که بر روی آن قرار می گیرند، انتخاب ها زیادی را به وجود می آورند. قدر مسلم آن است که تشخیص ماتریال ها و کاربرد هر کدام از آن ها با نظر معمار و گرافیست و تابلوساز امکان پذیر است. آنچه در اینجا شایسته ی دقت است، مرغوبیت مصالح وماتریال های به کار رفته است. با توجه به این که تابلو از مواردی است که سال های زیادی کارکرد دارد و معمولاً تابلوهای خارجی (Outside) درمعرض عوامل جوی قرار دارند، مصالح به کار رفته باید از نوعی باشد که جواب گوی این نیازها باشد. تابلوها بعد از نصب و در طول سالیان احتیاج به تعمیر و نگهداری دارند.




برچسب ها: گرافیک محیطی، طراحی گرافیک، طراحی نشانه و پوستر، گرافیست،
ارسال توسط معین نصیری
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
گروه نیک
اطلاعات تماس
آدرس: تهران - خیابان شریعتی - بالاتر از ظفر - جنب بیمارستان ایرانمهر کوچه میری - پلاک 12 - واحد 6
ایمیل: info@nikgraphic.com
22649197
22649198
22649199

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

دانلود آهنگ